Auguste Rodin was niet alleen een groot liefhebber van vrouwen, hij was ook een groot beeldhouwer. Zijn (post)-impressionistische werk veroorzaakte een schok van vernieuwing voor de mensen van zijn tijd. Hij behandelde het klassieke onderwerp van de beeldhouwkunst, de menselijke figuur, op een manier die ongewoon en voor velen ongehoord was. Hij toonde een opmerkelijk gebruik van materialen en een voor die tijd ongekend realisme. Men verdacht hem er zelfs van geen beeldhouwwerken maar afgietsels te maken van levende mensen. Zijn werken maken vooral indruk door de levendige modellering en de dramatische zeggingskracht van het menselijk lichaam.
|
La Danaide (1884 - 1885).
La Danaide, een naakte vrouw gedrapeerd over een rots blok. Uitermate realistisch uitgevoerd en van een betoverende schoonheid. Rodin had een passie voor de schoonheid van de vrouw.
La Danaide behoort tot de beeldhouwwerken waarmee Auguste Rodin de wanhoop en de verwachting van de dood uitdrukt, waarbij hij zich van een vormtaal bedient die figuren teneergeslagen en in zichzelf gekeerd, maar toch zeer zinnelijk laat zien.
Oorspronkelijk was La Danaide ook bestemd voor "de Hellepoort", maar Rodin heeft het het beeld toch niet in de uiteindelijke uitvoering opgenomen.
La Danaide is massief uitgevoerd in Resin en weegt bijna 14 kg.
hoogte: 21 cm, breedte 39 cm, diepte 28 cm.
€ 2099.00
|
In 1864 ontmoet Rodin Rose Beuret, de vrouw die altijd (in de achtergrond van) zijn leven aanwezig zou blijven. Toch wordt hij geen family-man, maar wil zijn vrijheid behouden. Hij zal altijd affaires en relaties met andere vrouwen aangaan. De bekendste hiervan is Camille Claudel.
€ 499.00
| |
|
Torso Van Adele. (1901)
Rodin was op zoek naar 'de waarheid' in zijn figuren. Die waarheid openbaarde zich volgens hem van 'binnen naar buiten', van de spieren naar de oppervlakte van de huid en vervolgens naar de daarin gegrifte emotie. Gevoelens drukte hij uit in spierbundels, in de buiging van een hals, de ronding van een borst.
Dit was een waarheid die hij 'als het leven zelf' noemde. Maar daarin vergiste hij zich.
Het leven in de twintigste eeuw was fundamenteel anders dan dat in de eeuw daarvoor en haalde Rodins 'waarheden' razendsnel in. Rodin was tot op het bot een romanticus, zo een die geen fantasie toestaat maar alleen overgave eist.
€ 799.00
|
De Baadster (1885)
Gracieuze vrouw in natuurlijke pose. Auguste Rodin begon nooit met vastgestelde onderwerpen of poses. Al naar gelang de vrouwen die voor hem poseerde bekeek hij de manier waarop zij poseerden voor hem. Ik creëer niet, zei hij, ik zie en het is omdat ik zie dat ik iets kan maken.
€ 1999.00
| |
Dansbeweging A (1911)
Auguste Rodin probeerde de essentie van het bewegende lichaam te vangen. Niet zoals Degas interesseerde Rodin zich niet voor klassieke ballet. Hij was meer geïntresseerd in de verschillende dansbewegingen. Voor dat hij Dansbeweging A maakte heeft hij wel 50 schetsen gemaakt van het poseerde model Alda Moreno, een danseres van het Opera Comique.
Dansbeweging A is het eerste beeld uit een serie dansbewegingen.
€ 779.00
| |
Klein Torso. (1908)
"Onder grote bomen is het slecht groeien," had Constantin Brancusi gezegd en daarom verliet hij in 1907 Rodins werkplaats. Weg uit de schaduw van de meester. Brancusi werkte drie jaar voor Rodin, vanaf het moment dat hij uit Roemenië in Parijs was aangekomen. Op zekere dag had hij een beeld gemaakt in de trant van Rodin. 'Ik kopieerde hem zonder dat ik me er bewust van was, maar ik herkende de kopie wel. Ik was ongelukkig,' schrijft Brancusi over deze tijd. 'Ik kon niet langer in zijn buurt leven.' Brancusi maakte zich los van Rodin, zoals ook Matisse zich van hem had losgemaakt.
€ 399.00
| |
De Dag by Auguste Rodin. (1899)
Als onderdeel van "de Hellepoort" was dit beeld voorzien van een hoofd en armen. Auguste Rodin had echter een voorkeur voor deze vorm. De delicate vorme getuigt van een dromerige kijk op het vrouwelijk lichaam. Zoals het Rodin's gewoonte was, verschhen de Dag in meerdere composities, zoals een paar in de Nacht, op het terras van de Toren van Werk.
Maar het was deze versie van de Dag wat Rodin koos in 1900 voor in het Alma pavilion.
Het monument "de Hellepoort" was Rodin's grootste werk. De Franse staat verleende Rodin in 1880 de opdracht voor de monumentale deur van een nieuw te bouwen museum voor de toegepaste kunst, de Ecole des Arts Decoratifs in Parijs. Vreemd genoeg wad het museum nog in het stadium van de papieren ontwerpplannen, maar
Rodin was zo opgewonden dat hij gekozen was voor deze opdracht dat hij dit feit gewoon voorbij ging. Het museum werd uiteindelijk nooit gebouwd, maar het ontwerp bestaat nog steeds. "De Hellepoort" zou het werk gaan heten.
Afmetingen: hoogte 22,5 cm, breedte 6 cm, diepte 6 cm.
Gewicht 3 kg.
Materiaal Brons
€ 499.00
| |
De Dag by Auguste Rodin. (1899)
Als onderdeel van "de Hellepoort" was dit beeld voorzien van een hoofd en armen. Auguste Rodin had echter een voorkeur voor deze vorm. De delicate vorme getuigt van een dromerige kijk op het vrouwelijk lichaam. Zoals het Rodin's gewoonte was, verschhen de Dag in meerdere composities, zoals een paar in de Nacht, op het terras van de Toren van Werk.
Maar het was deze versie van de Dag wat Rodin koos in 1900 voor in het Alma pavilion.
Het monument "de Hellepoort" was Rodin's grootste werk. De Franse staat verleende Rodin in 1880 de opdracht voor de monumentale deur van een nieuw te bouwen museum voor de toegepaste kunst, de Ecole des Arts Decoratifs in Parijs. Vreemd genoeg wad het museum nog in het stadium van de papieren ontwerpplannen, maar
Rodin was zo opgewonden dat hij gekozen was voor deze opdracht dat hij dit feit gewoon voorbij ging. Het museum werd uiteindelijk nooit gebouwd, maar het ontwerp bestaat nog steeds. "De Hellepoort" zou het werk gaan heten.
Afmetingen: hoogte 30 cm, breedte 8 cm, diepte 8 cm.
Gewicht 4 kg.
Materiaal Brons
€ 699.00
| |
De Dag by Auguste Rodin. (1899)
Als onderdeel van "de Hellepoort" was dit beeld voorzien van een hoofd en armen. Auguste Rodin had echter een voorkeur voor deze vorm. De delicate vorme getuigt van een dromerige kijk op het vrouwelijk lichaam. Zoals het Rodin's gewoonte was, verschhen de Dag in meerdere composities, zoals een paar in de Nacht, op het terras van de Toren van Werk.
Maar het was deze versie van de Dag wat Rodin koos in 1900 voor in het Alma pavilion.
Het monument "de Hellepoort" was Rodin's grootste werk. De Franse staat verleende Rodin in 1880 de opdracht voor de monumentale deur van een nieuw te bouwen museum voor de toegepaste kunst, de Ecole des Arts Decoratifs in Parijs. Vreemd genoeg wad het museum nog in het stadium van de papieren ontwerpplannen, maar
Rodin was zo opgewonden dat hij gekozen was voor deze opdracht dat hij dit feit gewoon voorbij ging. Het museum werd uiteindelijk nooit gebouwd, maar het ontwerp bestaat nog steeds. "De Hellepoort" zou het werk gaan heten.
Afmetingen: hoogte 37 cm, breedte 10 cm, diepte 10 cm.
Gewicht 6 kg.
Materiaal Brons
€ 899.00
| |